Lasipihan tarina - historiaa & nykypäivää

Lasipiha, viralliselta nimeltään VP-Tekoniemi Oy on perustettiin vuonna 1992. Yrityksen historia ulottuu kuitenkin 90-lukua paljon pidemmälle - nyt jo kolmannessa polvessa toimivan yrityksen juuret ovat 40-luvulla, jolloin pappani Aarre Tekoniemi yhdessä mummini Helgan kanssa perusti pienen peili- ja lasihiomon Vaasan Palosaarelle.

Vasemmassa kuvassa Aarre Tekoniemi ensimmäisen peili- ja lasihiomonsa ovella 50-luvun alussa. Oikeassa kuvassa yrityksen henkilöstöä uuden lasittamon harjakaisissa 70-luvun alussa. Kuvassa keskellä Aarre Tekoniemi yhdessä vaimonsa Helgan kanssa.

Toiminta tuolloin aloitettiin myymälällä kauniisti hiomalla koristeltuja käsipeilejä osuuskauppoihin kautta maan. Tarina kertoo mm. sitkeästä papastani, jonka vanha pakettiauto ei jaksanut painavan peilikuorman kera nousta mäkeä ylös mäkisessä Itä-Suomessa, jolloin hän lainasi läheisestä maatalosta polkupyörän ja ajoi peilit tarakallinen kerrallaan mäen ylle, että pääsi jatkamaan taas matkaansa.

Tästä yritys kasvoi nopeasti jopa 30 henkeä työllistäväksi perheyritykseksi, jonka palveluihin kuului laajasti kaikki lasialan työt; rakennuslasitus, alumiinilasitus, taidelasityöt ja sekä huonekalu- ja keittiöteollisuuden lasitus, kuten perinteisellä lyijylasitekniikalla toteutetut vitriinilasiovet.
Vaasan Peilihiomo Oy nimellä tuolloin toiminut yritys oli erityisen tunnettu lyijylaseistaan, joiden valmistuksessa se oli Suomen edelläkävijä ja toimitti satoja lyijylaseja viikossa Suomen, Pohjoismaiden ja Venäjän huonekalumarkkinoille.

90-luvulla yritys joutui laman hampaisiin ja emoyhtiö ajautui konkurssiin mm. suurten kerrostaloprojektien yhtäkkisesti kaaduttua. Lyijylasien valmistus ja myynti kuitenkin jatkui lamasta huolimatta ja siltä osin kukoistavan yrityksen rattaisiin siirtyivät vanhempani Eero & Tarja Tekoniemi. Uuden yrityksen nimeksi tuli VP-Tekoniemi Oy ja myöhemmin aputoiminimeksi lisättiin myös Lasipiha. Vanhempani toimivat Lasipihan yrittäjinä menestyksekkäästi usean vuosikymmenen ajan aina 2010-luvun lopulle saakka keskittyen kotien sisustuslasittamiseen kuten lyijylasien, taidelasien, lasihyllyjen ja keittiön välitilalasien valmistukseen.

Vasemmassa kuvassa äitini Tarja Tekoniemi valmistamassa lyijylaseja 90-luvun alkupuolella. Oikealla isäni Eero Tekoniemi ja veljeni Jan-Krister siirtämässä kuljetukseen erityslasin sisään asennettua afrikka-aiheista taidelasityötä 2000-luvun alussa.

Yrittäjäperheen kasvattina minä olin tietenkin tuttu näky Lasipihassa jo yläasteikäisenä. Autoin koulun jälkeen mm. lyijylasien pesussa ja pakkauksessa ja samoihin aikoihin tein myös ensimmäiset tiffany- ja lyijylasityöni. 16-kesäisenä kiersin jo yhdessä isäni kanssa Saksan ja Italian lasimessuja ja esittelin yrityksen toimintaa Helsingin Habitare-messuilla - jakkupuku päällä toki näyttääkseni ikäistäni vanhemmalta. Oli vain luonnollista jatkumoa, että opiskeluiden jälkeen päädyin Lasipihaan töihin.

Vasemmalla minä vuonna 2013 Pariisissa Carrousel du Louvressa, jossa esiinnyin yhtenä näyttelyn taiteilijana neljällä kolmiulotteisella sulatuslasityölläni. Oikealla minä 90-luvun lopulla työstämässä merenneitoaiheista suihkuseinää asiakkaalle.

Aluksi hoidin myymälän asiakaspalvelua ja suunnittelin ja valmistin taidelasitöitä. Myöhemmin otin vetovastuun myös taidelasitarvikkeiden ostosta ja myynnistä ja perustin Lasipiha-verkkokaupan vuonna 2008. Vuonna 2015 nousin toimitusjohtajaksi ja 2019 astuin Lasipihan yrittäjän ruoriin isäni jäädessä eläkkeelle ja äitini uudelleenkouluttautuessa nuoruuden haaveammattiinsa liikunnanohjaajaksi. 

Vuonna 2021 Lasipihan toiminta koki suuren mullistuksen kun yritys muutti mukanani Hämeenlinnaan. Hämeenlinnaan minut kuljetti rakkaus, mutta myös yrityksen toiminnan painopiste ja työn mielekkyys painoivat päätöksen vaakakupissa. Lasipihan verkkokauppa oli liikevaihdoltaan kuluneiden 13 vuoden aikana kasvanut sen verran merkittäväksi, että se näytteli jo yli 50% koko liikevaihdostamme. Tiesin, että se tulisi kannattelemaan minua muutossa ja antaisi minulle mahdollisuuden keskittyä tulevaisuudessa sellaisiin asioihin, jotka itse koin mielekkääksi työssäni - taidelasitöiden valmistukseen ja niihin liittyvien lasien ja materiaalien myyntiin ja maahantuontiin.

Hämeenlinna ei paikkakuntana tuntunut myöskään lainkaan hullummalta valinnalta Lasipihan myymälän sijainniksi. Hämeenlinnan lähettyvillä on useita lasialan keskittymiä mm. Iittalassa, Nuutajärvellä ja Riihimäellä ja onhan täällä myös lasialan ammatillista koulutusta useammassakin oppilaitoksessa. Lisäksi kaupunki sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien ulottuvilla ja tavoittaa vain noin tunnin ajomatkalla useita Suomen asukaskeskittymiä.

Vasemmalla Lasipihan uusi myymälä Hämeenlinnassa ja oikealla minä tänään

Nykyisin Lasipiha toimii siis Hämeenlinnan keskustassa, osoitteessa Birger Jaarlin katu 25. Tässä noin 150 m2 keskustan kaupunkimyymälässä vietän nyt päiväni yleensä hymyssä suin Lasipihan verkkokauppatilauksia pakkaillen, asiakkaita palvellen ja taidelasitöitä luoden.

Toivotan sinutkin lämpimästi tervetulleeksi poikkeamaan!

Lasipihan yrittäjä, Susanna Tekoniemi

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä

Lasipiha VP-Tekoniemi Oy, y-tunnus: 2651968-7, osoite: Birger Jaarlin katu 25, 13100 Hämeenlinna; myy tuotteita yrityksille, yhdistyksille ja täysi-ikäisille yksityishenkilöille EU-alueelle. Nämä toimitusehdot soveltuvat tuotteiden tilaamiseen Lasipiha.fi verkkokaupassamme sekä vastaaviin toimituksiin.
Nämä toimitusehtomme ovat voimassa 1.7.2016 alkaen. Voimme muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesti aika ajoin, joten tutustuthan toimitusehtoihimme joka kerta etukäteen kun tilaat tuotteita verkkokaupastamme.

Tuotteet ja tuotehinnat

Verkkokaupan tuotteiden ominaisuudet ja hinnat on esitetty kunkin tuotteen tuote-esittelyn yhteydessä. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin, joten tarkastathan ko. hinnat ostoskorista ennen kuin hyväksyt tilauksen. Tuotteiden hinnat sisältäen arvonlisäveron 24% tai 10%, joka ilmenee ostoskorissa ja tilausvahvistuksessa. Selkeissä hintavirheissä pidätämme oikeuden olla myymättä tuotetta asiakkaalle verkkokaupassa näkyvällä hinnalla.

Toimituskulut

Tilauksesta mahdollisesti veloitettavat toimituskulut riippuvat itse tuotteesta (esim. paino, pakkaus) ja valitusta toimitustavasta ja ne lisätään automaattisesti tilauksen loppusummaan. Näet tilauksestasi veloitettavat toimituskulut (jos toimituskuluja veloitetaan) ostoskoristasi ennen kuin hyväksyt tilauksen.

Tilaaminen ja sopimus

Voit tilata tuotteita verkkokauppamme kotisivuilla siirtämällä niitä ostoskoriin ja vahvistamalla tilauksen ja maksamalla ostoskorin sisällön maksupalvelussa. Tilatessasi verkkokaupastamme sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihimme. Ymmärrät, että hyväksymäsi ja vahvistamamme tilauksesi on, paitsi siltä osin mitä myöhemmin mainitaan peruttamisoikeudesta, sitova ja synnyttää näiden toimitusehtojen kanssa sopimuksen välillemme.

Maksaminen ja maksutavat

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Tilaus- ja maksuvahvistus

Onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostiisi lähetetään tilausvahvistus, joten annathan sähköpostiosoitteesi kun teet tilauksen. Tilausvahvistuksessa vahvistetaan myös käytetty maksutapa.
Jos emme jostain odottamattomasta syystä voi vahvistaa tilaustasi ilmoitamme siitä sähköpostiisi mahdollisimman pian.

Toimitustapa

Toimitamme tilauksesi jollakin käytössä olevalla kotisivuillamme mainitulla toimitustavalla, jonka valitset tilauksesi yhteydessä.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme EU -alueelle ovat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen 1-5 päivää. Tehdastilaustuotteiden ja varastosta loppuneiden tuotteiden tuotetietojen yhteydessä on ilmoitettu poikkeava pidempi toimitusaika, joka riippuu toimittajamme toimitusnopeudesta ja kuljetusyhteyksistä. 

Peruutusoikeus ja palautusehdot

Jos olet kuluttaja sinulla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilaus tilauksen vahvistamisen jälkeen. Tuotteilla on 14 päivän peruutusoikeus tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetät ilmoituksen peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Koko tilauksen peruuttaminen tai yksittäisten tuotteiden palautus tapahtuu lähettämällä vapaamuotoinen peruutusilmoitus tilausnumeroineen Lasipiha VP-Tekoniemi Oy:n sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu@lasipiha.fi tai ottamalla yhteyttä puhelimitse asiakaspalveluun puh: (0500) 668 441.  

Jos kauppa perutaan, tavara on palautettava viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä alla mainittuun Palautusosoitteeseemme. Palauttajan on tarvittaessa näytettävä toteen, että tavara on palautettu määräajassa, esimerkiksi palautuskuitilla. Palauttajan on maksettava palauttamisesta aiheutuvat kustannukset. Näitä kustannuksia ei makseta takaisin palauttajalle.

Palauttaessasi toimitetun tilauksen, liitä siihen mukaan nimesi, yhteystietosi sekä tilausnumero, jota palautus koskee. Palautamme sinulle tilauksesi tuotteista maksamasi rahat viivytyksettä kuluttajasuojalain mukaisesti. Mikäli palautat koko tilauksesi, alkuperäisistä toimituskuluista palautamme sinulle edullisimman vakiotoimitustavan mukaiset toimituskulut (esim. jos olet valinnut tilauksellesi lisämaksullisen kotiinkuljetuspalvelun, jää tämän lisäpalvelun osuus sinun maksettavaksesi). Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olet käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellemme ole nimenomaisesti sopineet yhdessä muuta. 

Palautusosoitteemme: 

Lasipiha
Birger Jaarlin katu 25
13100 Hämeenlinna
Puh: (0500) 668 441

Noutamaton lähetys

Tilauksen noutamattomuutta emme katso tilauksen peruutukseksi. Mikäli toimitettu tilaus palautuu kuljetusyhtiötä noutamattomana, pidätämme kauppasummasta turhan toimituksen vuoksi palautumisesta aiheutuvat todelliset postikulut. Mikäli noutamattomuus on johtunut unohduksesta ja tilaus halutaan edelleen toimitettavan, veloitamme uudelleentoimituksesta siitä aiheutuvat todelliset postikulut.

Lähetyksen tarkistus, virhe ja ongelmatilanteet

Tarkistathan toimituksen heti sen saatuasi. Jos tuote ei vastaa tilaustasi tai on virheellinen, ilmoitathan siitä niin pian kuin mahdollista asiakaspalveluumme, niin sovimme miten saamme virheen korjattua. Kuluttajakaupassa noudatamme virheiden osalta pakottavia kuluttajasuojalain virhevastuusäännöksiä.

Kuljetusvauriot

Joskus huolellisesta pakkaamisesta huolimatta lähetyksen särkyvät tai hukkuvat matkalla. Mikäli tilauksesi/tuotteesi on vaurioitunut kuljetuksen aikana, tulee sinun tulee toimia nopeasti. Reklamaatiot kuljetusvaurioista on tehtävä kuljetusyhtiöille viimeistään seitsemän (7) vuorokauden kuluessa paketin vastaanottamisesta, että vaurioit voidaan korvata. Voit tehdä reklamaation meille puhelimitse, sähköpostilla tai poikkeamalla myymälässämme. 

Kuljetusreklamaatiota varten tarvitsemme myös kuvan rikkoutuneista tuotteista sekä pakkausmateriaaleista. Hyvä kuva on esimerkiksi sellainen, jossa rikkoutunut tuote näkyy avatun paketin päällä. Älä poista ennen kuvan ottoa mahdollisia pakkauspehmuisteita/kovikkeita, vaan anna ne näkyä kuvassa. Näin reklamaatiokäsittelijät osaavat arvioida onko tuote ollut vaaditulla tavalla pakattu.

Lähetäthän mahdollisimman pian kuvia vaurioituneesta tuotteesta/tuotteista ja paketista asiakaspalveluun: asiakaspalvelu@lasipiha.fi tai tekstiviestillä tai whatsappilla numeroon (0500)668 441. Ethän hävitä pakkausmateriaaleja, etkä rikkoutunutta tuotetta ennenkuin olemme ehtineet vastata reklamaatioosi.

Asiakaspalvelu

Henkilökuntamme auttaa sinua tilaukseesi liittyvissä kysymyksissä. Otathan yhteyttä, joko sähköpostitse tai puhelimitse:
asiakaspalvelu@lasipiha.fi
(0500) 668 441

Vastuunrajoitus

Lasipiha VP-Tekoniemi Oy ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen tai tuotteeseen liittyvästä tai mistään edellä mainitusta aiheutuneesta välillisestä tai välittömästä tai muusta vahingosta paitsi siihen asti kuin pakottava määräys kuluttajanasuojalaissa tai muussa pakottavassa laissa on kyseisen vahingon osalta toisin määrännyt.

Erimielisyydet

Pyrimme sopimaan tilaustasi koskevat mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti sopimalla, joten otathan ensisijassa yhteyttä asiakaspalveluumme sopiaksemme asian.